Opruimactie van de Ahmadiyya gemeenschap “Liefde voor iedereen, haat voor niemand”

Adeel (links) en Basaam (rechts) - jongerenvoorzitters van de gemeenschap.

Gesprek met Adeel en Basaam

Sam sprak ik met Adeel en Basaam van de Limburgse Ahmadiyya gemeenschap. Kort daarvoor, op 1 januari, hield de gemeenschap een grote opruimactie in verschillende Limburgse steden en gemeenten. Ze doen dit elk jaar, nu al 16 jaar lang. Vanwaar komt deze traditie? Waarom doen ze dit elk jaar opnieuw?

Een groepsfoto voor de start van de opruimactie.

Basaam en Adeel: De Limburgse Ahmadiyya gemeenschap organiseert elke eerste dag van het jaar, op 1 januari, een opruimactie in Herk-de-Stad, Beringen, Genk, Hasselt, Alken en Sint-Truiden. Niet enkel in deze steden. Ook wereldwijd zet de Ahmadiyya gemeenschap zich in voor liefdadigheid. Waarom doen we dat? Omdat ‘reinheid’ centraal staat in de Islam. Het is een belangrijke kernwaarde. Proper zijn als persoon. Maar ook je huis, de moskee, … proper houden. Dat is belangrijk. Ook bij het gebed, vijf maal per dag, hoort een wassing om ons te presenteren aan God. Vandaar de opruimactie. Een tweede reden dat we dit doen, is het feit dat het in de Islam heel belangrijk is om je land te dienen. Want volgens de Islam ben je verplicht om het land waarin je woont te dienen. Dit is een kleine symbolische actie om ons land te dienen en proper te houden. Er is niets mooier dan het nieuwe jaar te beginnen en te bidden tot God dat de wereldlijke omstandigheden beter worden. Daarna nemen we samen een ontbijt en vertrekken we richting de plekken, vaak de stations, om de opruimactie uit te voeren.

De opruimactie op 1 januari aan het station van Hasselt.
Opruimactie op 1 januari in het station van Genk.

Sam: Bestaat deze traditie al lang, wereldwijd?

De Ahmadiyya gemeenschappen in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn veel ouder dan de Limburgse gemeenschap, daar vindt het gebruik al langer plaats. Wij zijn een relatief jonge gemeenschap. Ik schat dat onze gemeenschap in Limburg een 500-tal leden telt. De opruimactie wordt enkel gedaan door de mannelijke leden, een 120-tal. De vrouwelijke leden hebben hun eigen acties.

De opruimactie elders in Vlaanderen.

Sam: Welke acties doen de vrouwen?

Basaam en Adeel: De vrouwelijke leden bezoeken rusthuizen tijdens de feestdagen. Ze verzamelen kleding of maken cadeaupakketjes voor kerken of asielcentra. In asielcentra maken ze soms eten klaar. Dat zijn ook heel waardevolle initiatieven.

Gevel Bait-Ur Raheem moskee in Alken.

Sam: Kan je wat meer vertellen over de Ahmadiyya gemeenschap?

Basaam en Adeel: Onze gemeenschap hoort bij de Islam. We leunen dicht aan bij de Soennitische Islam. Het grote verschil is dat wij niet wachten op de wederkering van de Messias. In vele religies wordt voorspeld dat er een bepaalde persoon, vaak een reddende Messias, zal terugkomen om orde op zaken te stellen. Wij Ahmadiyya’s geloven dat die persoon er al is geweest, namelijk de profeet Mohammed. Dat is het grote verschil met de klassieke Islam, die wel gelooft in een Messias die zal wederkeren. De profeet heeft ook tal van opvolgers: ‘kaliefen’. Maar verder loopt ons geloof helemaal gelijk met de Islam. Ook voor ons zijn de vijf pijlers van de islam belangrijk. Maar het gezag in de islam is redelijk verspreid. Bij ons Ahmadiyya’s is er één centraal gezag. Deze islamitische strekking is ontstaan aan het einde van de 19e eeuw in India, meer bepaald de regio Punjab. Maar de Ahmadiyya is niet gebonden aan één land of cultuur. We hebben leden van verschillende origine.

Met andere woorden; de persoon waar iedereen op wacht is er al. En wij volgen hem, want hij is de opvolger van de profeet. De zogenaamde ‘vijfde kalief’. Zijn naam is Mirza Masroor Ahmad en hij woont in Londen. Hij is het centraal gezag.

De slogan van de Ahmadiyyagemeenschap tijdens een liefdadigheidsactie op 1 januari.

Sam: Wat is jullie taak binnen de gemeenschap?

Basaam en Adeel: Wij zijn de voorzitters van de jongerengemeenschap. Bij ons worden ‘jongeren’ beschouwd als personen jonger dan 40 jaar.

Sam: Worden jullie aangesproken tijdens de opruimactie? Bijvoorbeeld door toevallige passanten?

Basaam en Adeel: Ja hoor. Soms denken de voorbijgangers dat we een werkstraf moeten uitvoeren. Soms komen voorbijgangers wel even vragen wat we precies doen. Vaak met een woordje van dank! In Beringen is er bijvoorbeeld iemand die al vijf jaar op rij ons warme chocomelk komt brengen! Dat appreciëren we natuurlijk.

De Bait-Ur Raheem moskee van de Ahmadiyyagemeenschap

Sam: Wie betaalt de kosten van deze actie?

Basaam en Adeel: De grote kosten worden gedekt door de Ahmadiyya gemeenschap zelf. Maar bijvoorbeeld in Beringen ondersteunen de stedelijke diensten ons. Dat is heel fijn. Maar het coördineren van de acties doen we zelf.

Sam: Hartelijk bedankt voor dit gesprek!

Interview door Sam Stefani, vormingswerker Avansa Limburg, op donderdag 11 januari 2024

Plaats een antwoord

Limburgs Volkskundig Genootschap